Jumaat, 14 Februari 2014

Jantina Merbok: Jantan atau Betina

Jantina Merbok

salam..

Kalau  terkukur di hutan jantinanya boleh dikenalpasti dengan melihat sepit udang iaitu tulang berdekatan dengan dubur burung iaitu rapat jantan dan jarak satu jari biasanya betina TETAPI tidak bagi merbok.

Saya berjaya menangkap se-ekor merbok di hutan yang mempunyai sepit udang yang besar jaraknya.  TETAPI burung tersebut ialah jantan.  Kedapatan pula se-ekor yang mempunyai sepit udang kecil tapi ianya adalah betina.

Bagaimana cara nak melihatnya??

Menurut sifu Pak Su dari Sg Petani yang saya kenali dan pernah memikat bersama beliau di Selangor, jantina merbok boleh dilihat dari bulu putih di paruh  burung tersebut.  Jika warna bulu putih kerbiruan besar membawa ke kepala maka burung tersebut ialah burung jantan.  Jika warna biru putih sedikit maka burung tersebut betina.

Kemudian kedapatan beberapa blog perkutut dan merbuk cara membezakan jantina juga boleh dilakukan dengan menterbalikkan burung tersebut.  Yang jantan ekor akan mengembang dengan cepat.  Kenapa dan mengapa masih menjadi persoalan bagi saya yang baru berjinak-jinak dengan merbok.

Sekian, terima kasih.

Sam
Ralat...
 
Article di atas di publish pada bulan Jun 2013.  Kemudian semalam saya mendapati cara terbaik melihat jantina merbok adalah dengan melihat muka & sepit udang.  Dengan melihat ke dua-dua benda tersebut maka Insyallah jantina dapat ditentukan dengan tepat.
 
Sekian, terima kasih.
 
-Sam

1 ulasan: