Isnin, 1 Julai 2013

Setting Jebak Merbok

Salam..

Saya baru-baru ni ada menukar pelentik jebak merbok dan bagaimanakah ingin mengetahui yang setting kita telah mencapai tahap yang memuaskan... ikuti ujian yang saya lakukan hehehee..

Bagaimanakah hendak setting jebak selepas menukar pelentik?. 

Jebak boleh dibahagikan kepada dua iaitu jenis tergantung dikatakan jenis (tutttt kera) dan jebak jenis biasa.  Insyallah saya akan cuba upload gambar kedua-dua jenis selepas menerima jebak dari sahabat Sg Petani iaitu jebak tutttt kera.  Cara untuk setting nie akan saya ceritakan, Insyallah pada posting yang akan datang & cara setting mungkin akan berbeza bergantung kepada jenis jebak dan mungkin berbeza di antara individu yang lain.

Selepas setting apa yang perlu dilakukan?

Masalah utama kalau tersalah setting jebak akan mudah tertutup sendiri.  Jadi ujian perlu dilakukan suapaya pemikat tidak kecewa di laman.  Jebak yang telah disetting biasanya digantung kosong untuk mengetahui sebarang masalah seperti tertutup sendiri bila ditiup angin dll lagi.  Ujian yang dilakukan oleh saya baru-baru ini telah memberi saya hasil yang memeranjatkan iaitu se-ekor murai cacing.

Hasilnya ini telah saya lepaskan, badan burung nie sangat tegap dan besar.



Figure 1:  Seekor murai cacing yang berkenan kat pelentik baru.


Selepas menangkap murai ini, saya sangat yakin yang pelentik baru ini ada sifat killer untuk menangkap burung hutan.

Sekian, terima kasih.

-Sam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan