Isnin, 22 Julai 2013

Tangkapan ke-5: Sisek 37

Salam..

Jam 10a.m baru hendak mencari laman.. Pikat merbok sisek 41 digantung ditempat yang panas tapi hampeh kerana burung langsung tidak berbunyi.  Nampak gaya pikat dah tunjuk turun naiknya.. entahlah orang kata selepas membunuh bilangan tertentu pikat akan mengolah..

Pindah laman ke tempat redup, tinggal sahaja terus meletup.. hahaha.. itu ajer masalahnya..PANAS... oklah diterima jam dah 10.30a.m.  Pikat meratus..meratus.. tapi tidak ada kedengaran Merbok Hutan membalas.. adus.. apa dah jadi nie..

Pindah laman selang 6 pokok... pilih pokok yang tinggal tunggul sahaja.. jadi pelentik jebak nie terjulur keluar, memang target burung terjun terus ke jebak..

Tidak sampai 2 minit pun datang melayang merbok ke pokok depan mata saya.. aduss datang 3 ekor terus..sepasang dan otai yang melambung dari manalah.. harap2 yang datang tuh yang dok menderak sahaja kasarnya deraknya...  Yang sepasang tuh agak muda & dari suara diyakini MH dari sisek 41 dan ke atas..  jadi kurang minat sikit..

Berbalik pada cerita tadi..MH tidak sempat berbunyi ataupun memang saya tidak perasaan kerana tertumpu pada yang muda tadi,  yang Otai terus terjun ke pelentik dan tuppp.. dan aksi tersebut dapat saya lihat dengan jelas.  Adus kene yang mana satu harap2 yang otailah.. kerana dari tadi otai tuh ajer  yang menderak.   Ambil burung dan cari uncang... tertinggal pulak.. Nasib  baiklah main dekat..

Enjoy gambar.. macam biasa tiada gambar laman..


Sisek kaki merah macam burung siam sisek 37.

Memang banyak derak pun. Bulu burung kat kawasan nie memang tebal dan panjang.

Sekian, sahaja buat kali ini.

-sam

 

2 ulasan: