Isnin, 18 November 2013

tangkapan ke 10 & 11

Salam..

Pada Jumaat lepas 15 November 2013 saya bercuti kerana menyelesaikan urusan perbankan.  Pada sebelah pagi sempatlah melaman.  Dapat sekor tetapi betina dan keesokannya bertelur.  Aduss kalau tahu hendak bertelur saya akan lepaskan (Mungkin juga yang bertelur betina sebelum ini).






Betina: Bulu putih sangat kurang diparuh sampai ke kepala

Dapat sekor terus balik kerana masa tidak mengizinkan.

Pada Sabtu 16 November 13; cuaca pagi yang cantik menyebabkan saya terasa sangat nak memikat merbok, tambahan pula teringat-ingat merbok yang melambung-lambung semalam selepas menangkap betina di atas. 

Hasilnya, saya mendapat merbok sisek 43, burung yang melambung-lambung semalam.  Laju jangan cakap TETAPI suara ada variation atau ada burung lain yang turut berbunyi.  Keistimewaan burung ini ialah BULU HITAM (kalau terkukur - terkukur jerunlah http://pusat-jualan-terkukur.blogspot.com/#!/2013/05/sekadar-bercerita-pikat-jerun-vs-bh.html) sampai atas kepala.  Bulu plak kat ekor memang gelap dan tebal.   Ambil gambar burung tersebut dilaman, TETAPI  anak sulung saya lagi hebat.. dia dah DELETE gambar laman tersebut disebabkan memori hp & kad dah penuh heheee maklumlah saya tangkap gambar menggunakan resolusi tinggi.  Punyalah tension terus jual BB terkukur jebak yang kebetulan ada pembeli semata-mata untuk membeli kamera.  Yang lama brand Nikon dah rosak hehee..




Bulu kepala dihujung ada warna hitam, lagi banyak lagi reward burung tersebut (Kalau terkukur ialah terkukur jerun kalau merbok????).


Bulu plak lebih gelap pada pangkal bagaimanapun tidak dapat ditunjukkan kerana kualiti hp



Bulu dada yang bertemu dan tersusun serta gelap berbanding burung biasa.



Pelentik untuk jebak baru yang dijumpai pada minggu lepas dalam proses pembentukan heheee.

-sam





Tiada ulasan:

Catat Ulasan