Rabu, 27 November 2013

Merbok baru: Asal Kedah


Salam..

2 minggu lepas iaitu 9/11/13, bersamaan hari Sabtu saya ada menerima sekor merbok dari Kedah yang dibeli dengan harga RM1xx.xx.  Tujuan utama saya untuk membeli ialah untuk membuat network dengan sahabat di sana. Memandangkan merbok tangkapan belum ada yang betul-betul naik.  Pembelian secara tidak dengar suara dan melihat burung ini berjalan sangat lancar.  Selepas 2 hari dalam sangkar bulat saya terus membawa ke laman.  Cuaca memang cantik dan ditakdirkan burung tersebut meratus 3 kali kemudian diam.   

Hasil dari suara merbok dalam jebak tersebut menyebabkan merbok otai kawasan tersebut, terus melambung ke arah pikat baru dan adegan menderak bermula.  TETAPI sayang Merbok Kedah (MK) tersebut masih baru dan tidak menjawab derak merbok hutan.  Alhamdulillah MK sudah meratus walaupun sekali itu sahaja berbunyi.

Saya meneruskan LATIHAN dengan membawa MK dalam jebak, hasilnya hanya melarau...  kemudian saya declare pada group otai2 hehhee.... yang saya akan asak burung tersebut dan hasilnya petang semalam merbok tersebut meratus 3x juga.  Datang sekor otai geleng ke anggar.  Teleng dan menggeleng.. masalahnya pikat terlindung dengan kantau jadi tidak nampak pikat tengah buat aper.. MH (merbok hutan) memang menderak-derak..  jebak tidak ditutup dengan daun2, jadi belum rezeki lagi nampaknya.

-sam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan