Jumaat, 29 November 2013

Kalau Ditakdirkan Sudah Rezeki: MK bunuh merbok IDAMAN - tangkapan ke 13

Salam..

"Ya Allah Ya Tuhanku!! Kalau sudah ditakdirkan rezeki ku permudahkanlah perjalannya". amin.
Keindahan dan keseronokan terhasil apabila sang merbok baru sudah menangkap.  Inilah hasilnya laman yang memang tidak menjanjikan apa-apa apabila menggunakan pikat sisek 41 TETAPI memberi hasil bagi pikat baru ini.
 


MK (merbok kedah) menjaring burung pertama, dibeli dari Kedah pada ~ 2 minggu lepas (bukan pikat).  Jebak yang sudah dihias dengan pokok Olan bagi mengelakkan kekecewaan seperti kelmarin.
MH (merbok hutan) tersungkur akhirnya.  Tak perlu saya ceritakan lagi hasil tangkapan cukuplah kalau saya katakan saya dah cuba menangkap dari mula bermain merbok lagi ~ awal mei 2013.   
Dipendekkan cerita petang ini jam 5p.m saya bertolak ke laman.  Laman yang memang indah dan sempurna untuk merbok tetapi sangat bising menyebabkan saya sendiri tidak dapat menumpukan perhatian pada suara MK.  TAMBAHAN  saya sibuk memikat menggunakan EK pikat terkukur tua yang semakin garang tahap maksimum.
Selepas menggantung saya memasang racik terkukur; saya terus menyorok agak jauh dari merbok MK.  EK perform menyelang menjadikan saya tidak  bosan di laman.  Turun terkukur hutan tetapi tidak memasuki laman racik kerana EK asyik menarik kakinya sambil angguk.  GAGAL menangkap tambahan anjing MILAH (gelaran yang saya berikan) asyik dok mengendap pikat… saya ambil terkukur. Masa mengambil terkukur saya perasan jebak merbok tertutup.. tengok tiada burung.. ishhhh peliknya…saya check kat lantai laman memang tiada bulu.  Saya lihat MK bukan jenis yang mengelupur atau bergerak dalam jebak.. jenis membatu menunggu burung hehhee..
Tinggal masa kecemasan sebelum hendak maghrib..  saya biarkan dahulu MK kemudian datang merbah kapur..tanda burung hendak sampai…  tuppp masuk otai.. kat sini hanya ada 2 otai samada teleng +  sudu itik ataupun jenis derak kasar.  Saya tidak dapat memastikan mana satu yang kene kerana semasa merbok hutan berdepan, saya cuma nampak burung dari sisi sambil berdoa terjunlah.....  kene repeat petang esok & lihat yang mana tiada… hehehe.
Satu kepuasan maksimum apabila merbok yang baru dibeli sudah membunuh hehhee… lepas nie burung dari ladung sendiri pula untuk dilatih.
-sam

2 ulasan: